Bagaimana Alibaba Menguruskan Jualan $8billion Sehari
Semalam (11/11/2014), pihak Alibaba yang merupakan syarikat e-commerce gergasi di China, telah memecahkan rekod jualan online di dunia dengan mencatatkan jualan sebanyak $8 billion dalam jangkamasa sehari sempena hari “Single’s Day” .
“Single’s Day” adalah merupakan hari sambutan bagi meraikan orang-orang bujang di China.
Serentak dengan sambutan hari tersebut, pihak Alibaba telah melakukan kempen promosi jualan online dimana, pelbagai barangan dijual dengan harga diskaun menerusi rangkaian website mereka seperti T-Mall, TaoBao dan juga Alibaba.com. Kempen “jualan online” tersebut adalah sama seperti kempen Black Friday & Cyber Monday yang dilakukan di US, dan MyCyberSale yang dilakukan di Malaysia pada bulan September yang lalu.
Pada tahun lalu, jualan Alibaba pada hari Single’s Day adalah sebanyak $5.8billion dengan jumlah tempahan yang dihantar adalah sebanyak 224 juta tempahan.
Bagaimanakah pihak Alibaba menguruskan jualan sebanyak itu? Mari kita lihat gambar-gambar dibawah.
“Single’s Day” adalah merupakan hari sambutan bagi meraikan orang-orang bujang di China.
Serentak dengan sambutan hari tersebut, pihak Alibaba telah melakukan kempen promosi jualan online dimana, pelbagai barangan dijual dengan harga diskaun menerusi rangkaian website mereka seperti T-Mall, TaoBao dan juga Alibaba.com. Kempen “jualan online” tersebut adalah sama seperti kempen Black Friday & Cyber Monday yang dilakukan di US, dan MyCyberSale yang dilakukan di Malaysia pada bulan September yang lalu.
Pada tahun lalu, jualan Alibaba pada hari Single’s Day adalah sebanyak $5.8billion dengan jumlah tempahan yang dihantar adalah sebanyak 224 juta tempahan.
Bagaimanakah pihak Alibaba menguruskan jualan sebanyak itu? Mari kita lihat gambar-gambar dibawah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan